Honduras lagliga regim når diplomatisk framgång

EU-kommissionen har beslutat att sända valövervakare till Honduras, uppger El Heraldo. Detta representerar en stor diplomatisk framgång för Honduras interimsregering under president Roberto Micheletti.

Dialogen mellan Michelettis och Zelayas förhandlare har nu nått fram till enighet på 7 av 8 punkter, enligt El Heraldo. Idag hade Zelaya ersatt “motståndsmannen” Juan Barahona, vilken vägrat ge upp kravet på att ersätta grundlagen med en ny, med en advokat. Den åttonde och sista punkten, vilken kommer att diskuteras imorgon onsdag, gäller Zelayas återinsättande. Man har redan enats om att det inte blir tal om någon amnesti, och att de allmänna valen skall hållas som lagen föreskriver.

I SvDs TT-artikel finns också den gamla propagandalögnen att Zelaya lämnade landet i pyjamas med.

Igår fortsatte TT sin pro-marxistiska propaganda från Honduras. Med hänvisning till en anonym “människorättsorganisation” uppger TT att “minst 10 dödsfall förknippas” med interimsregeringen i Honduras under president Roberto Micheletti. I en senare paragraf nämns Amnesty International, säkert i syfte att få läsaren att tro att det är källan eftersom det är en respekterad internationell människorättsorganisation. Men ännu längre ner nämns en honduransk organisation som är partisk, Cofadeh.

Den Honduranska statliga institutionen för mänskliga rättigheter, kallad “ombudsman” i Honduras, nämns däremot inte alls i artikeln. Det hade annars kunnat vara ärligt att göra det, eftersom den officiella institutionen inte har fått in tillnärmelsevis så många anmälningar som artikeln nämner. Vidare, det är en demokratisk institution vars auktoritet ytterst utgår från folket, till skillnad från Cofadeh, vilket är en privat organisation som därför inte ansvarar inför folket, och som inte har något juridiskt mandat i Honduras.

Vad som verkar ha gått TT totalt förbi är att icke-auktoriserade organisationer kan användas – och används – som propagandaorgan för den som vill misskreditera ett lands rättmätiga regim.

Det är oärligt och propagandistiskt att som TT gör redovisa icke officiella uppgifter, som inte är avlagda under ed, över hur myndigheterna beter sig, och samtidigt helt underlåta att rapportera om det angrepp på den demokratiska staten Honduras som iscensatts från Venezuela sedan ett år tillbaka, med i princip samma metoder som Adolf Hitler använde för att ansluta Österrike till Tyskland, eller stycka och svälja Tjeckoslovakien. De våldsdåd som äger rum rapporteras inte; de angrepp på enskilda personers hem och på affärer som pöbeln gör, organiserat genom de nu stängda radio- och TV-kanalerna, underlåter TT att rapportera för svenska läsare.

Den bild som förmedlas är därför diametralt motsatt verkligheten. TT går i detta Hugo Chavez ärenden, en nysocialist, en ny diktator, en ny Hitler, om än med röda skjortor istället för bruna.

PS. Undantagslagarna upphävdes förra måndagen. En del media påstår att de ännu är i effekt eftersom de inte publicerats, men publiceringen är, enligt presidentämbetets utrikestalesman, separat från beslutet och det är beslutet som gäller. Det finns heller inget utegångsförbud på nätterna. Vidare sägs att den så kallade “motståndsrörelsen” hotat med terroristattacker, bomber i köpcentra och under broar, imorgon och övermorgon, men att man hoppas att det bara är tomma hot.

One thought on “Honduras lagliga regim når diplomatisk framgång”

  1. Den 29 juni läste jag en kort text på National Review’s blogg, som gav en god sammanfattning av vad som just då skedde i Honduras, och varför det blivit så. Sedan hittade jag en längre artikel hos Orlando Republican Examiner.

    Och då hade jag fått en rätt god uppfattning om det som hände. Framför allt visste jag vilka argument som fördes fram för att avsätta Zelaya.

    Sedan tidigare visste jag att Mad Mel dragits in i señor Chávez “vänkrets”. Och grunderna i chavismo hade jag fått flera år tidigare genom att läsa en bok jag hittat på stadsbiblioteket. Kungliga Biblioteket katalogiserar:

    Revolutionens Venezuela : landet som utmanar imperialismen och väljer sin egen väg / av Patrik Paulov
    . Kommunistiska partiet marxist-leninisterna (revolutionärerna) (utgivare)
    . Alternativt namn: KPML(r)
    . Alternativt namn: Marxist-leninisterna
    . Se även: Kommunistiska förbundet marxist-leninisterna (revolutionärerna) (tidigare namn)
    Se även: Kommunistiska partiet (senare namn)
    Göteborg : KPML(r), 2003, Svenska 50 s.

    TT däremot köpte den chavistiska informationen obesiktigad. Den ursäkt man skulle kunna komma med är förstås att de verkligt stora byråerna — AP, Reuters, AFP — också bara gapade och svalde.

    Varför, egentligen? Kan det inte vara skadligt att ha hjärtat så långt ut till vänster?

Comments are closed.